Після трагедії у дитячому таборі «Вікторія» під Одесою відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України у жовтні–грудні 2017 року Державною службою України з надзвичайних ситуацій проводяться позапланові перевірки стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних державної та комунальної форми власності, а також приватної форми власності у разі письмового звернення суб’єктів господарювання

За даними масивів карток обліку пожеж за останні три роки, що надходять від територіальних органів ГУ (У) ДСНС України в областях та м. Києві, щороку в Україні в будівлях і спорудах освітніх закладів реєструється в середньому 76 пожеж, унаслідок яких гине одна людина та ще п’ятеро отримують травми. Матеріальні втрати від цих пожеж складають у середньому більше 11 млн грн на рік.

Упродовж дев’яти місяців 2017 року у будівлях і спорудах освітніх закладів зареєстровано 69 пожеж, що на 25,5% більше порівняно з аналогічним періодом 2016 року. Унаслідок пожеж загинуло троє людей, ще троє отримали травми. Матеріальні втрати склали більше 365 млн грн

Окремо слід зазначити, що 47% пожеж у будівлях закладів освіти припадає на загальноосвітні заклади (школи, школи-інтернати, ліцеї, гімназії тощо).

У січні 2015 року в нічний час у спеціалізованій школі-інтернаті Голосіївського району м. Києва сталася пожежа в кабінеті психолога. На той час у школі-інтернаті перебувало 25 дітей віком від 7 до 17 років, яких обслуговуючим персоналом було евакуйовано з будівлі на безпечну відстань. Унаслідок пожежі загиблих та травмованих не виявлено. Причиною пожежі став недолік конструкції електроустановки та коротке замикання електромережі, матеріальні втрати склали близько 290 тис. грн.

Два роки поспіль реєструються пожежі у спеціалізованій музичній школі-інтернаті ім. М. Лисенка у м. Києві. Так, 23.03.2016 року внаслідок короткого замикання електромережі виникла пожежа у спальному корпусі закладу, під час ліквідації якої отримали травми двоє дітей та вихователь. Матеріальні втрати від пожежі склали близько 275 тис. грн.

У цьому ж закладі вночі 28.04.2017 року невідомою особою було скоєно підпал дверей підсобного приміщення. На щастя, діти були вчасно евакуйовані, унаслідок пожежі ніхто не постраждав. Матеріальні втрати від пожежі склали 188,4 тис. грн.

 

ПРИЧИНИ ПОЖЕЖ

Найкращий спосіб захиститися від пожежі – не допустити її виникнення, а якщо небезпечна подія сталась, ужити заходів щодо мінімізації її наслідків.

Найпоширенішими місцями виникнення пожеж у навчальних закладах є приміщення побутового та складського призначення.

Основними причинами виникнення пожеж є:

  • порушення правил пожежної безпеки під час влаштування та експлуатації електроустановок (у середньому 29 пожеж або 39% від загальної кількості пожеж у будівлях освітніх та наукових закладів);
  • необережне поводження з вогнем (у середньому 23 пожежі або 30%);
  • підпал (у середньому 11 пожеж або 14,5%).

Під час обстежень навчальних закладів м. Києва працівники ДСНС України позапланово перевіряли, як виконуються їхні приписи. За результатами перевірок встановлено, що майже 90% закладів не забезпечені системами протипожежного захисту, а у 60% не проведено вогнезахисне оброблення дерев’яних конструкцій, що своєю чергою в разі виникнення пожежі ускладнить її перебіг та призведе до негативних наслідків, зокрема, загибелі та травмування людей, а також значних матеріальних втрат

 

ОСНОВНІ ЗАХОДИ ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ

Пожежна безпека в закладах системи освіти України регламентується Правилами пожежної безпеки в Україні, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417 (далі – НАПБ А.01.001-2014) та галузевими Правилами пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 № 974 (далі – НАПБ В.01.050-2016/920).

Так, відповідно до розділу II НАПБ А.01.001-2014 та розділу I НАПБ В.01.050-2016/920 на об’єктах із постійним або тимчасовим перебуванням на них 100 і більше осіб або таких, що мають хоча б одне окреме приміщення з одночасним перебуванням 50 і більше осіб, пожежна безпека забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів.

Відповідальність за пожежну безпеку закладів та установ освіти покладається на їх власників або уповноважених ними органи або керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі; далі – керівники навчальних закладів та установ).

Відповідно до розділу II НАПБ В.01.050-2016/920 керівниками навчальних закладів та установ повинні призначатися особи, відповідальні за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, інженерного обладнання та утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту, що має бути передбачено у їхніх функціональних обов’язках, посадових інструкціях тощо.

У кожному навчальному закладі та установі освіти наказом чи інструкцією встановлюється протипожежний режим, що містить необхідні для виконання організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки, вимоги до утримання територій, будинків, приміщень, споруд, евакуаційних шляхів і виходів; до інженерного обладнання; до технічних засобів протипожежного захисту, вимоги пожежної безпеки під час проведення вогневих, фарбувальних та будівельно-монтажних робіт, а також порядок дій у разі пожежі.

Для об’єктів із цілодобовим перебуванням учасників навчально-виховного процесу (дошкільні заклади, гуртожитки тощо) інструкціями повинні передбачатися також дії у нічний час.

Крім цього, на об’єкті повинні бути розроблені та затверджені керівником схема плану евакуації учнів і вихованців на випадок пожежі та інструкція, що визначає дії працівників закладу чи установи на випадок термінової евакуації учасників навчально-виховного процесу, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх працівників.

План евакуації та порядок евакуації повинні переглядатися один раз на три роки

У загальноосвітніх навчальних закладах (крім закладів для дітей із вадами розумового і фізичного розвитку) можуть створюватися дружини юних рятувальників/пожежників.

 

ОСНОВНІ ВИМОГИ ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ ДЛЯ ЗАКЛАДІВ ІЗ ЦІЛОДОБОВИМ ПЕРЕБУВАННЯМ ДІТЕЙ

На випадок виникнення пожежі в закладах та установах освіти із цілодобовим перебуванням дітей та для забезпечення злагоджених дій працівників цих організацій із підрозділами оперативно-рятувальної служби, було затверджено спільний наказ Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Про порядок спільних дій на випадок виникнення надзвичайних ситуацій та пожеж в організаціях, установах і закладах із цілодобовим перебуванням людей» від 31.07.2012 № 1061/468/587/865 (далі – НАПБ Б.07.035-2012). Цей Порядок визначає спільні дії територіальних органів і підрозділів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту та організацій, установ і закладів із цілодобовим перебуванням людей, що належать, зокрема до сфери управління Міністерства освіти і науки України, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, що спрямовані на запобігання та мінімізацію негативних наслідків у разі виникнення надзвичайних ситуацій та пожеж на таких об’єктах.

У багатоповерхових будинках шкіл, шкіл-інтернатів класи для дітей молодшого віку слід розміщувати на нижніх поверхах

У закладах та установах із цілодобовим перебуванням учнів/вихованців повинно бути встановлено чергування обслуговуючого персоналу в нічний час без права сну протягом зміни. Заступаючи на чергування у вихідні та святкові дні, а також у вечірні й нічні години, черговий обов’язково повинен перевірити наявність і стан систем протипожежного захисту та пересвідчитися, що всі шляхи евакуації (коридори, сходові клітки, тамбури, фойє, холи, вестибюлі) не захаращено, а двері евакуаційних виходів за необхідності можуть бути без перешкод відчинені.

У приміщенні, де знаходиться черговий, повинен бути встановлений телефон. Черговий має бути забезпечений ручним електричним ліхтарем, комплектом ключів від дверей евакуаційних виходів, воріт та автомобільних в’їздів на територію закладу або установи. Він повинен мати списки (журнали обліку) учнів, вихованців та працівників, які залишаються на ніч у закладі та установі, знати місця їх розміщення й за необхідності повідомляти ці відомості телефоном у найближчий пожежно-рятувальний підрозділ.

Для організації саморятування під час пожежі черговий повинен бути забезпечений фільтрувальними пристроями з розрахунку на максимальну кількість дітей та окремо для обслуговуючого персоналу.

 

РОБОТА З НЕБЕЗПЕЧНИМИ РЕЧОВИНАМИ

Ще одним небезпечним навчальним процесом є проведення лабораторних та експериментальних робіт із використанням пожежо- та вибухонебезпечних речовин.

Відповідно до розділу VI НАПБ А.01.001-2014 у навчальних класах та кабінетах слід розміщувати меблі, прилади, моделі, речі, приладдя лише необхідні для забезпечення навчально-виховного процесу (навчальних та позаурочних занять). Усе приладдя, реактиви, прилади повинні зберігатися у шафах, на стелажах або на стаціонарно встановлених стояках. Після закінчення заняття, усі пожежовибухонебезпечні речовини та матеріали необхідно прибрати з навчальних класів, кабінетів, майстерень у спеціально виділені й обладнані приміщення.

Співробітники навчальних закладів та наукових установ зобов’язані знати про рівень пожежної небезпеки хімічних речовин і матеріалів, що використовуються на заняттях і в експериментах, засоби їх гасіння та дотримуватися заходів безпеки під час роботи з ними

У лабораторіях під час практичних занять із використанням легкозаймистих речовин (ЛЗР), горючих речовин (ГР) та газів необхідно забезпечити їх централізоване постачання й роздавання на робочі місця із застосуванням закритої безпечної тари. На робочих місцях кількість цих речовин не повинна перевищувати змінну потребу, тобто кількість, необхідну для виконання лабораторних та практичних робіт протягом навчального дня. Ці речовини повинні зберігатися в металевих ящиках або шафах. Відпрацьовані ЛЗР та ГР слід збирати у спеціальну герметичну тару, яку наприкінці дня видаляють із приміщення для регенерації або утилізації. Посудини, в яких проводилися роботи з ЛЗР та ГР, після закінчення досліджень повинні негайно промиватися пожежобезпечними розчинами.

Проведення робіт на дослідних установках, де застосовуються пожежовибухонебезпечні речовини і матеріали, допускається лише після прийняття їх в експлуатацію спеціальною комісією, призначеною наказом по закладу. Комісія повинна скласти висновок (акт) про можливість використання таких установок у визначеному приміщенні.

Усі лабораторні або експериментальні роботи, пов’язані з можливістю виділення токсичних або пожежовибухонебезпечних парів та газів, повинні проводитися лише у справних витяжних шафах без сторонніх речовин, матеріалів та устаткування, що не мають відношення до виконуваних операцій, та з увімкненою вентиляцією. Витяжні шафи, в яких проводяться такі роботи, повинні мати верхні та нижні відсмоктувачі, а також бортики, що запобігають стіканню рідини на підлогу.

 

УВАГА! КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ!

На виконання вимог чинного законодавства з пожежної безпеки у навчальних закладах категорично забороняється:

  • надавати в оренду навчальні приміщення, навчально-виховні та спальні корпуси, будинки для використання їх як складських або виробничих приміщень категорій А, Б та В;
  • розміщувати людей у приміщеннях, а також на поверхах (у будинках), не забезпечених двома евакуаційними виходами;
  • зберігати бензин, гас та інші ЛЗР та ГР, балони з киснем та іншими газами у непридатних для цього приміщеннях;
  • проводити вогневі (зокрема зварювальні) та інші пожежонебезпечні роботи за наявності у приміщеннях людей;
  • використовувати електроплитки, кип’ятильники, електрочайники, праски тільки у необладнаних для цього приміщеннях;
  • застосовувати для освітлення свічки, гасові лампи і ліхтарі.

Перед початком навчального року усі заклади та установи мають бути оглянуті відповідними комісіями, зокрема, щодо відповідності їх вимогам пожежної безпеки. Результати огляду оформлюються актом готовності навчального закладу до нового навчального року відповідної форми.

Знання правил пожежної безпеки та дотримання протипожежного режиму у навчальних закладах є запорукою безпечної життєдіяльності дітей та педагогів.

 

Вадим Ніжник, канд.тех.наук,

Роман Уханський, канд.тех.наук,

Надія Довгошеєва,

Світлана Голікова,

Алла Одинець,

УкрНДІЦЗ

Джерело: https://ns-plus.com.ua/2017/12/22/vymogy-pozhezhnoyi-bezpeky-do-navchalnyh-zakladiv/